Home > Naše MŠ > Vzdělávací program

Vzdělávací program

1. IDENTIFIKAČNÍ ÚDAJE O MATEŘSKÉ ŠKOLE

Název školy: Mateřská škola Havířov-Město Lípová 15
Adresa školy: Lípová 718/15, 736 01 Havířov-Město
IČ: 65 89 07 01
Telefon: 775 980 435
E-mail: reditelka@mslipova-havirov.cz
Webové stránky: www.ms-lipova-capka.cz
Zřizovatel: Statutární město Havířov
Svornosti 86/2, 736 01 Havířov-Město
Ředitelka: Mgr. Jarmila Dujková
Odloučené pracoviště: Mateřská škola Karla Čapka 800/8
Karla Čapka 800/8
736 01 Havířov-Město
Název ŠVP PV: PUTOVÁNÍ MEZI ZELENÝMI OBRY

2. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA MATEŘSKÉ ŠKOLY

Mateřská škola Havířov-Město Lípová 15, má dvě místa, na kterých poskytuje předškolní vzdělávání a školské služby:

Typ MŠ: Celodenní s pravidelným provozem
Kapacita MŠ: 146 dětí
Počet tříd: 6 tříd

Budovy mateřské školy se nacházejí na okraji města Havířova, v klidné části. V blízkosti  obou budov je stezka pro pěší i naučná stezka u řeky Lučiny. Obě budovy jsou samostatné jednopatrové objekty s prostornými školními zahradami a přilehlými parkovišti. V těsné blízkosti obou budov se také nachází spoj MHD – bus linka 406.

Od 1. 9. 2014 jsou na zahradě odloučeného pracoviště, na ulici Karla Čapka, nové herní prvky, které byly instalovány v rámci projektu „I my si chceme hrát, aneb vytvoříme Dětský svět“, který byl realizován ve spolupráci s Nadací ČEZ".

Školy nemají vlastní kuchyň, součástí jsou školní výdejny. Strava je dovážena ze ZŠ a MŠ Moravská Havířov.

CHARAKTERISTIKA ŠKOLY

Škola je v právní subjektivitě, jejímž zřizovatelem je Statutární město Havířov. Provoz školy je celoroční, celodenní s provozem školy od 6:00 hod. do 16:30 hod. Kapacita školy je 146 dětí. Mateřská škola má v současné době v provozu 6 tříd. Děti jsou rozděleny do tříd podle věku, a to od 2 do 4 let, od 3 do 5 a od 5 do 7 let.

Mateřská škola Havířov-Město Lípová 15, má dvě pracoviště, na kterých poskytuje předškolní vzdělávání a školské služby:

Budovy mateřské školy se nacházejí na okraji města Havířova, v klidné části. V blízkosti obou budov je stezka pro pěší i naučná stezka u řeky Lučiny. Obě budovy jsou samostatné jednopatrové objekty s prostornými školními zahradami a přilehlými parkovišti. V těsné blízkosti obou budov se také nachází spoj MHD – bus linka 406.

Školy nemají vlastní kuchyň, součástí jsou školní výdejny. Strava je dovážena ze Základní školy Na Nábřeží.

V mateřské škole je zajišťováno vzdělávání dětí ve smyslu Zákona 561/2004 ve znění pozdějších předpisů, dle RVP pro MŠ. Škola pracuje podle vlastního Školního vzdělávacího programu a vzdělávání je doplňováno zájmovými aktivitami, které jsou využívány k rozvoji talentu a rozšíření znalostí dětí (angličtina, aerobik, judo, keramika, , pohybová výchova – gymnastika, plavecký kurz, lezecká stěna).

CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍ PROGRAMU

Inspiraci pro tvorbu školního vzdělávacího programu naší školy se staly vybrané druhy stromů. Školní vzdělávací program je vypracován na základě Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a nese název „PUTOVÁNÍ MEZI ZELENÝMI OBRY“.

Hlavním cílem předškolního vzdělávání v naší mateřské škole je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo ve svém věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, ale také základy kompetencí pro jeho další rozvoj a učení, pro život a vzdělání. Partnerským přístupem se snažíme, aby získalo základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se umělo přizpůsobit životu v sociální komunitě a v kulturní společnosti. Svým osobnostním postojem ho vedeme k tomu, aby získalo základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot, a to vše s ohledem na přizpůsobení věku dítěte a elementárním možnostem jeho chápání a vidění světa.

Školní program vychází tematický od nejtěsnějšího okolí dítěte směrem k vnějšímu světu, od vlastní osoby ke vztahům k okolí, přičemž určitá témata jsou zvýrazněna. Týká se to vztahu dítěte k přírodě a k dospělým i vrstevníkům v jeho světě.

Školní vzdělávací program je tvořen kompetencemi RVP PV. Jsou v něm obsaženy dílčí cíle vzdělávání, výstupy, se kterými by měly děti opouštět MŠ při vstupu do základní školy a formy a metody vzdělávání. ŠVP je rozdělen do 11 integrovaných bloků, které jsou pojmenovány podle názvu stromů. Se Školním vzdělávacím programem pracují všechny třídy souběžně, měsíčně z něj vybírají dílčí cíle do třídních programů. Třídní programy zpracovávají učitelky na své třídu dle délky integrovaných bloků, samostatně, vybírají formy metody, motivační okruhy a obsahy činností s různou náročností dle věkového složení dětí ve třídách dle svého uvážení.

Školní vzdělávací program je otevřený materiál, který může být obohacován v průběhu roku podle momentální situace, která k tomu může být dostatečnou motivací.

HLAVNÍ CÍL VZDĚLÁVÁNÍ

Hlavním cílem předškolního vzdělávání v naší mateřské škole je dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých osobních předpokladů získalo ve svém věku přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost, ale také základy kompetencí pro jeho další rozvoj a učení, pro život a vzdělání. Partnerským přístupem se snažíme, aby získalo základy pro zdravé sebevědomí a sebejistotu, schopnost být samo sebou a zároveň se umělo přizpůsobit životu v sociální komunitě a v kulturní společnosti. Svým osobnostním postojem ho vedeme k tomu, aby získalo základy pro celoživotní učení i základy pro schopnost jednat v duchu základních lidských a etických hodnot, a to vše s ohledem na přizpůsobení věku dítěte a elementárním možnostem jeho chápání a vidění světa.

Za důležité považujeme vytvořit bohaté, podnětné a rozvíjející prostředí pro zvídavé, hravé a spokojené dětí. Věnovat péči jak dětem talentovaným, tak dětem se specifickými vzdělávacími potřebami (logopedická péče, vytváření IVP, spolupráce s SPC, PPP a jinými organizacemi). Škola vede dítě k úctě ke společenství, ve kterém žije. Dítě spoluvytváří, respektuje a ovlivňuje chod vztahů, dějů v přírodě i ve světě kolem sebe, které mají přímý vliv na jeho život.

Vedle hlavních cílů se učitelé zaměřují na další specifické cíle:

Při naplňování cílů jsou respektována přirozená vývojová specifika dětí, jejich individuální možnosti a potřeby při rozvíjení a vzdělávání. Ve škole je vytvořeno vstřícné a podnětné prostředí pro všestranný rozvoj dítěte. Prostředí, ve kterém se dítě bude cítit bezpečně, radostně a spokojeně.

4.1 Prostředky naplňování školního vzdělávacího programu

Materiální prostředí

Organizační prostředí

Sociální prostředí

4.2 Hlavní principy a záměry programu

ŠVP poskytuje rámcová kritéria pro vnitřní i vnější evaluaci

4.3 Klíčové kompetence

Kompetence představují soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince ukončujícího předškolní vzdělávání.

  1. Kompetence k učení
  2. Kompetence k řešení problémů
  3. Kompetence komunikativní
  4. Kompetence sociální a personální
  5. Kompetence činnostní a občanské

4.4 Hlavní dlouhodobé cíle pro rok 2022 – 2025

Hlavní cíle školy budou v průběhu období doplňovány a aktualizovány v souladu se závěry z vlastního hodnocení školy a z hodnocení ŠVP.

5 PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ

5.1 Věcné podmínky

Prostory mateřských škol jsou dostatečně velké a umožňují vzdělávání dětí, jak ke hře i na odpočinek. Každá třída má svou hernu, třídu, šatnu a sociální zařízení. Prostor pro ukládání lůžkovin odpovídá hygienickým požadavkům dle hygienických norem, je dostatečný, větratelný a lůžkoviny jsou individuálně rozděleny pro každé dítě. Hračky a pomůcky odpovídají věku dětí a jsou průběžně doplňovány a obnovovány. Hračky jsou umístěny v dosahu dětí, přehledně a systematicky uspořádané. Třídy, šatny a chodby mateřské školy jsou vyzdobeny výtvarnými pracemi dětí. Přesto, že některé vybavení školy je zastaralé, dílčími úpravami a nápaditou výzdobou učitelek působí esteticky. Každá mateřská škola disponuje jedním pískovištěm, které je zakryté plachtou, zastřešeným altánkem a mnoho herními prvky (kolotoč, houpačky, lezecká stěna a skluzavka). Na každé školní zahradě máme domeček pro úschovu hraček a domečky na hraní. Hlavním naším záměrem v tomto období je postupná revitalizace celé zahrady, vytvoření enviromentálních koutků na školní zahradě a záhonů. Pokračovat v obnově a zvelebování vnitřního i venkovního vybavení a v estetizaci vnitřních prostor.

Návrh na úpravu věcných podmínek:

5.2 Životospráva

Dětem je poskytovaná strava odpovídající platným normám a předpisům. Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů. Strava je připravována ve školní jídelně při ZŠ Na Nábřeží v Havířově-Město, která je dovezena na konkrétní mateřskou školu. Vydávání svačiny a oběda poskytují kuchařky naší mateřské školy. Od ranních her mají děti k dispozici pitný režim, který zastupuje dostatečné množství druhů čajů, vody nebo džusů. Klademe velký důraz na pitný režim zejména v letním období při pobytu venku. Pitný režim je samoobslužný. Je dodržován 3 hodinový interval mezi jídly. Děti vedeme k samostatnosti adekvátní jejich věku. V mateřské škole je nastaven pravidelný režim dne, který je dodržován. V případě potřeby (návštěva akcí, divadlo v MŠ, akce školy, školní výlety apod.) je možné ho přizpůsobit dle dané situace. Při změnách režimu dne vždy respektujeme potřeby dětí.

Organizační struktura dne dětí v MŠ

6:00 – 8:00 otevření MŠ, pitný režim, nabídka ovoce, spontánní hry, činnosti – řízené i spontánní, rozvíjení podnětů nabízených učitelkou

8:00 – 8:30 přivítání dne – komunitní kruh, PH chvilka (tělovýchovné činnosti)

8:30 – 8:45 průběžná svačina

8:45 – 9:30 řízené činnosti pedagogem na základě TVP, námětové činnosti dle vlastní volby, zpívání, dokončení činností z rána,
postupný přechod na pobyt venku

9:30 – 11:30 pobyt venku na zahradě či cílených vycházkách

11:30 – 12:15 příprava na oběd, oběd, hygiena

12:15 – 12:30 předávání dětí zákonným zástupcům, rozdělení dětí do skupin (spící, nespící, zájmový kroužek)

12:30 – 14:15 uzavření MŠ, polední odpočinek dle individuální požadavků dětí, relaxační chvilka, zájmové aktivity, hra postupné
vstávání

14:15 – 14:30 průběžná svačina

14:30 – 16:30 předávání dětí zákonným zástupcům, spontánní aktivity, dokončení ranních činností – započaté hry, uzavření budovy

Tělesná pohoda a volný pohyb Denní aktivity jsou zařazovány tak, aby dětem poskytovaly dostatek volného pohybu na školní zahradě i v MŠ. Jsme zapojeni do projektu LOKOMOCE, který je podporu fyzického a duševního zdraví dětí. Zároveň je respektována individuální potřeba aktivity a odpočinku jednotlivých dětí. Po obědě je vždy zařazován polední odpočinek, při kterém jsou předčítány pohádky, a poté je pouštěna relaxační hudba.

Pobyt venku Je realizován každodenně nejméně 2 hodiny denně. Při nepříznivých podmínkách počasí (silný vítr, déšť, mráz, smogová situace apod.) je pobyt venku zkracován, případě nahrazován činnostmi a hrami. Mateřská škola využívá při pobytu na zahradě pískoviště, travnatou plochu k pohybovým činnostem, pohybovým, závodivým hrám hřiště. V případě slunečného, teplého počasí pobývají děti na zahradě i odpoledne. Během pobytu venku mají děti zajištěný pravidelný pitný režim a v letních měsících je dětem umožněno otužování a osvěžování vodou.

Odpočinek dětí Po obědě děti odcházejí na lehátka a ukládají se k polednímu odpočinku. Pro nespavé děti je zřízen hrací koutek, kde se mohou věnovat klidným hrám a předškolní děti činnostem souvisejícím s přípravou na školu.

Odpolední činnosti Řídí se zájmy dětí na třídách a dokončováním dopoledních činností, děti se postupně rozchází domů. Děti mají možnost navštěvovat různé odpolední zájmové aktivity dle zájmu.

Vytvářet pohodové prostředí, které bude přínosné pro dětské stravování, vést děti od počátku k sebeobsluze, k zautomatizování hygienických návyků, k zvnitřnění potřeby pasivního odpočinku a respektování této potřeby u kamarádů. Vést děti k osvojení pravidelných herních a pohybových aktivit. Pedagogové i správní zaměstnanci budou pro děti přirozeným vzorem během celého dne.

5.3 Psychosociální podmínky vzdělávání

Snahou všech pracovníků mateřské školy je, aby dítě bylo maximálně spokojené a šťastné.

Na úrovni školy:

Na úrovni třídy

Na úrovni pedagogické pracovnice: Všechny pedagogické pracovnice respektují cíle mateřské školy, pracují tak, aby podpořily image školy, její naplněnost a samy se prací s dětmi obohacovaly, učily.

Je důležité:

Spolupráce s ostatními zaměstnanci při vzdělávání dětí: Je dlouhodobou zvyklostí vzájemně si při práci pomáhat. Některé situace pro spokojenost dětí vyžadují větší pozornost ze strany uklízečky i školnice. Mateřská škola pořádá několik organizačně náročných akcí v průběhu roku, při které je významná spolupráce s uklízečkami i kuchařkami.

Pro dobré klima školy platí:

Pracovat s každým dítětem jako s osobností, přihlížet k jeho osobnostním zvláštnostem, chránit soukromí rodiny a respektovat diskrétnost.

5.4 Organizace chodu

Děti mají zázemí ve svých domovských třídách a jsou vzdělávány ve třech částečně homogenních třídách MŠ Lípová – ve třídě Žabiček jsou vzdělávány děti od 2 do 4 let, třída Myšky 4–6 a třída Zajíčků poskytuje vzdělávání dětem od 4 do 6 (7) let. MŠ K. Čapka jsou děti vzdělávány ve třech částečně homogenních skupinách– ve třídě Koťátek jsou vzdělávány děti od 2 do 4 let, ve třídě Broučků jsou vzdělávány děti od 3 do 5 let a třída Ptáčků poskytuje vzdělávání dětem od 4 do 6 (7) let.

Každá třída pracuje podle svého TVP pro PV, který vychází ze ŠVP PV a ve směnném provozu na MŠ Lípová se střídá celkem 7 učitelek, 2 asistenti pedagoga. Na MŠ K. Čapka se střídá celkem 7 učitelek a 2 asistenti pedagoga. Denní řád je dostatečně pružný, přihlíží k potřebě dětí po určité stálosti, řádu, ale i k potřebě svobody. Sladit a vzájemně vyvážit potřebu svobody a potřebu řádu je podmínkou zdravého vývoje dítěte v předškolním věku. Organizační struktura dne je pouze orientační, s ohledem na dobu pobytu venku a tříhodinový interval mezi jídly. Plánování veškerých činností vychází z potřeb a zájmů dětí, je přihlíženo k jejich individualitě na základě pedagogické diagnostiky. Ve třídách jsou vytvořeny podmínky pro individuální, skupinové i frontální činnosti vytvořením herních koutků. Dopolední program je zahájen ranním kruhem, v jehož rámci se děti seznámí se strukturou aktivit daného dne, jsou vhodně motivovány pro jednotlivé činnosti a mohou sdělovat své myšlenky, postřehy a problémy v otevřeném prostředí s jasným komunikačním rámcem daným pravidly komunitního kruhu. Dopolední program je zaměřen na řízené činnosti a doplněn s ohledem k potřebám a biorytmům dětí volnými herními aktivitami a pobytem venku. Odpolední program má volnější strukturu s větší mírou odpočinkových činností. Podle zájmu rodičů mohou být vypsány také odpolední kroužky. V rámci nadstandardních aktivit mateřské školy probíhá, seznamování s anglickým jazykem, taneční kroužek, keramika, judo, bruslení, plavecký či lyžařský výcvik.

5.5 Řízení mateřské školy

Každodenní vzájemná komunikace, předávání si informací, zkušeností je základem úspěšné práce naší mateřské školy. Všichni pracovníci samostatně a bez obav vyjadřují své názory, které ostatní otevřeně přijímají. Pracujeme v ovzduší vzájemné důvěry a tolerance. Podmínkou úspěšného řízení mateřské školy je pro nás mít vytvořen funkční informační systém. S ohledem na skutečnost, že se jedná o 2 pracoviště, je nutné přesné stanovení kompetencí nejen vedoucích pracovníků, ale celého týmu. Dílčí nedostatky se řeší na operativních poradách. Velký důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, komunikaci v týmu i individuální pracovní pohovory. Mateřská škola má dobrý předpoklad pro vytváření prostředí příznivého klimatu.

Prostředky realizace:

Podporovat obousměrný tok informací, samostatnost, efektivitu práce a tvořivost zaměstnanců, umožňovat další vzdělávání a aktivní podíl zaměstnanců na řízení organizace.

5.6 Personální a pedagogické zajištění

Mateřská škola Lípová má 25 zaměstnanců a to čtrnáct učitelek z toho dvě učitelky na mateřské dovolené a čtyři tři asistenty pedagoga. Mateřská škola disponuje s sedmi nepedagogickými pracovníky. Pedagogický kolektiv je tvořen převážně mladšími učitelkami, ale současně také pedagogy s dlouholetou praxí. Dlouholeté učitelky předávají mladším kolegyním své zkušenosti a zároveň od nich získávají nové náměty a podněty pro svou pedagogickou činnost. Pedagogičtí pracovníci mají předepsanou odbornou kvalifikaci nebo si ji doplňují. Všichni pedagogové mají o svůj odborný růst zájem a dále se sebevzdělávají. Ředitelka školy vytváří podmínky pro další systematické vzdělávání pracovnic, které absolvují semináře a školení v rámci dalšího vzdělávání pro pedagogické pracovníky (DVPP), které rozšiřují jejich odbornost. S obsahem absolvovaného semináře daná pracovnice seznamuje ostatní na pravidelných poradách. Zajišťujeme také specializované služby, jako je logopedie nebo konzultace s odborníky z pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogických center., besedy s učitely základních škol.

Pracovní kolektiv:
Mgr. Jarmila Dujková | ředitelka
Bc. Anna Dirnerová | zástupkyně ředitelky
Bc. Ivana Valičková | učitelka
Bc. Danuta Mervartová | učitelka
Bc. Klára Kozielová | učitelka
Bc. Kristina Vagnerová | učitelka
Bc. Ivana Kotrová | učitelka
Bc. Veronika Gomolová | učitelka
Bc. Urbancová Andrea | učitelka
Bc. Pisoňová Kamila | učitelka
Dana Kačurová | učitelka
Hošková Irena | učitelka
Anna Bryndáčova DiS.
Mgr. Žinčíková Lenka| učitelka (v současné době MD)
Ptáková Lucie |asistent pedagoga
Dodulíková Vlasta |asistent pedagoga
Jersáková Pavla| asistent pedagoga
Alena Dosoudilová| administrativní pracovník
Ĺubica Štochlová |učitelka a provozní zaměstnanec Veronika Babuliaková | výdej jídla a úklid
Kraus Karin | výdej jídla a úklid
Kornasová Lenka | výdej jídla a úklid
Vladimíra Vicherková| úklid

Využívat různorodost specializace a zájmů jednotlivých pedagogů v rámci delegování přípravy dílčích aktivit v tematických vzdělávacích plánech. Zahrnout do plánu DVPP školení učitelek a jejich další vzdělávání.

5.7 Spoluúčast rodičů a s partnery školy

Jedním z nejdůležitějších článků spolupráce jsou rodiče, a to jako partneři. Snažíme se o vstřícnou a odbornou komunikaci, navazování partnerských vztahů s cílem společného působení na vzdělávání dětí. Připravujme pro rodiče společné akce v mateřské škole jako je tvořivá dílna, Den otců, Den matek, Radovánky, Karneval a jiné. Jezdíme na společné výlety s rodiči. Spolupráce s partnery je pro naši celou mateřskou školu nepostradatelná. Má význam při zajišťování podmínek vzdělávání, finančního zajištění, organizaci a navazování vztahů i získávání zpětné vazby. Spolupráce se zřizovatelem, orgány státní správy a s ostatními subjekty pomáhá naší mateřské škole při prezentaci na veřejnosti, která je základem pro dobrou image a zájem o školu.

ZŠ:

ZUŠ:

Museum Mussaion v Havířově: účastníme se výstav, tematických tvoření, soutěží

Policie ČR: exkurze na Policii ČR, účastníme se besed, preventivních programů, ukázky práce policistů, psovodů

MKS: MŠ využívá nabídky MKS k přípravě a organizaci kulturních akcí pro děti (kino, divadlo, koncerty)

HZS: Exkurze v hasičské zbrojnici – ukázka práce, beseda

Stacionář a Penzion pro důchodce: Připravujeme pro důchodce vystoupení dětí u příležitosti Vánoc, Velikonoc, Dne matek

Lyžařská škola: MŠ zajišťuje realizaci lyžařského výcviku pro zájemce V Beskydech – Ski areál Malenovice

Plavecká škola:

Lezecká stěna:

Městská knihovna:

Sociální služby: zapojení do preventivního programu

PPP, SPC: mateřská škola spolupracuje s PPP a zpracovává na požádání dotazníky pro děti, které jsou objednány k vyšetření

Externí pracovníci

Zřizovatel:

Logopedie v MŠ: Mateřská škola dětem zajišťuje logopedickou depistáž se školským logopedem, který po vyšetření zájemců sdělí rodičům výsledek a možnosti nápravy řeči.

Spolupracovat s rodiči na základě oboustranné důvěry a porozumění.

5.8 Podmínky pro vzdělávání děti se speciálními vzdělávacími potřebami Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opatření realizuje mateřská škola. Člení se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení na základě plánu pedagogické podpory (PLPP). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ.

5.8.1 Pojetí vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Jsou přizpůsobovány tak, aby maximálně vyhovovaly dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů je vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb. Pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je ŠVP podkladem pro zpracování PLPP a pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od druhého stupně podkladem pro tvorbu IVP. PLPP zpracovává škola samostatně, IVP zpracovává škola na základě doporučení ŠPZ. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby školských poradenských zařízení (ŠPZ).

5.8.2 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole PLPP tvoří třídní učitelky, jsou odpovědny za jeho průběh tvorby, realizaci a vyhodnocování. IVP tvoří třídní učitelky pod vedením speciálního pedagoga na základě doporučení ŠPZ, jsou odpovědny za jeho průběh tvorby, realizaci a vyhodnocování.

5.8.3 Podmínky vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními Podmínky pro vzdělávání dětí musí vždy odpovídat individuálním potřebám dětí. Stanovuje školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Pro úspěšné vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je potřebné zabezpečit (případně umožnit):

5.9 Podmínky vzdělávání dětí nadaných

Chování dítěte nám naznačuje, že je nadané, když………

Vzdělávání dětí probíhá takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet. Mateřská škola je povinna zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory (Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.).

5.10 Podmínky vzdělávání dětí od dvou do tří let

Rámcové cíle a záměry vzdělávání, obsažené v RVP PV, jsou vhodné i pro vzdělávání1 dětí od dvou do tří let. Je však nezbytné uvědomovat si specifika, související s dosahovanou úrovní ve všech oblastech vývoje dítěte. Dvouleté dítě projevuje velkou touhu po poznání, experimentuje, objevuje. Poznává všemi smysly. Vymezuje se vůči ostatním, osamostatňuje se, bývá silně egocentrické. Neorientuje se v prostoru a čase, žije přítomností a situacemi, které ji naplňují. V pohybových aktivitách je méně obratné. Podmínkou úspěšné pedagogické práce je citlivé přizpůsobování organizace se střídáním nabídky činností, trénováním návyků a praktických dovedností, ponecháním co největšího prostoru pro volné hry a pohybové aktivity.

Podmínky pro vzdělávání dětí od dvou do tří let:

5.11 Podmínky pro vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka

Dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka poskytujeme jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání.

Ředitelka mateřské školy zřídí skupinu pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, pokud jsou v mateřské škole alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků (dle potřeby) v průběhu týdne.

Ředitelka mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy.

Jako podpůrný materiál je využíváno Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání.

8 VZDĚLÁVACÍ OBSAH

Obsah vzdělávání je koncipován tak, aby se každé dítě rozvíjelo po stránce fyzické, psychické i sociální. Aby na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat, pokud možno, aktivně a s osobním uspokojením takové nároky života, které jsou na něj běžně kladeny (zejména v prostředí jemu blízkém, tj. v prostředí rodiny a školy).

Proto je nutné, aby pedagogové při své práci sledovali rámcové cíle:

  1. Rozvíjení dítěte, jeho učení a poznání
  2. Osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost
  3. Získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící

    na své okolí

Tyto cíle jsou svým způsobem univerzální, přirozené a všudypřítomné. Znamená to, že nejen při činnostech plánovaných, ale i při nejrůznějších situacích a za různých okolností, působí pedagog na dítě ve všech třech cílových oblastech. Svým chováním, jednáním i svými postoji dítě ovlivňuje.

8.1 Dlouhodobý vzdělávací záměr

8.2 Kompetence

Cílovým stavem, k němuž směřuje veškeré vzdělávání, jsou klíčové kompetence (v podobě výstupů).

  1. Kompetence k učení

    2. Kompetence k řešení problémů

  2. Kompetence komunikativní
  3. Kompetence sociální a personální 5. Kompetence činnostní a občanské

Směřujeme k dosažení klíčových kompetencí na následující úrovni:

Kompetence k učení

Kompetence k řešení problémů

Komunikativní kompetence

Sociální a personální kompetence

Činnostní a občanské kompetence

8.3 Formy a metody vzdělávání nabízené pedagogem

Používané metody pro získávání poznatků a dovedností

Dítě a jeho tělo Lokomoční a nelokomoční pohybové činnosti (změny postojů a poloh těla) Manipulační činnosti Zdravotně zaměřené činnosti Smyslové a psychomotorické hry Konstruktivní a grafické činnosti Hudební a HPH činnosti Sebeobslužné činnosti, poznávání lidského těla, relaxace a odpočinek

Dítě a jeho psychika Artikulační, sluchové a řečové, rytmické hry Komunitní kruh Vedení k samostatnosti k vyřízení vzkazu, vyjádření potřeb, vyprávění Četba knih – spolupráce s knihovnou, grafické napodobení písmen, čísel Hry a činnosti zaměřené k poznávání a rozlišování zvuků a gest Přednes, recitace, dramatizace, zpěv Poslech a sledování pohádek a příběhů Spontánní hra, zkoumání vlastností předmětů, třídění, uspořádání materiálů Námětové a didaktické hry Hry pro rozvoj vůle a sebeovládání

Dítě a ten druhý Verbální a neverbální komunikační aktivity Sociální a interaktivní hry, společenské hry a aktivity Kooperativní činnosti ve skupinách a ve dvojicích Podpora kolektivních vztahů – vytváření pravidel soužití v kolektivu

Dítě a společnost Pozitivní vzory vztahů a chování mezi lidmi Přirozená adaptace Oslavy svátků a narozenin, kulturní programy a oslavy výročí a zvyků – tradice Hudebně pohybové, literární, výtvarné, slovesné a dramatické činnosti podporující tvořivost a nápaditost Hry námětové – společenské role Praktické činnosti a manipulace s pomůckami a materiálem Praktické činnosti v Zahradním labyrintu Změna prostředí – školy v přírodě

Dítě a svět Pozorování okolního světa Pozorování průběhu kalendářního roku ve spojitosti s prací na zahradě Praktická orientace v místě bydliště, sledování tradic a oslav v místě bydliště Hodnocení rizik spojených s životními situacemi DH doprava, dítě a zdraví, dítě a návykové látky, Účast v životě živé a neživé přírody Encyklopedie – diskuse, kladení otázek a hledání odpovědí Pokusy s materiálem, surovinami, rostlinami, semeny, sazenicemi Využívání přirozených podnětů – ekosystém, ekologické hrové aktivity Pěstitelské a chovatelské činnosti – praktické hry Organizační formy práce s dítětem:

Vzdělávací obsah vychází z přirozených a dětem blízkých témat jako je příroda a její zákonitosti, lidský organismus, mezilidské vztahy, vztah ke světu, společnosti, kultuře. Je rozpracován a konkretizován v soustavě 11 integrovaných bloků, které naplňují všechny vzdělávací oblasti RVP PV. Témata integrovaných bloků se vzájemně doplňují a prohlubují a jsou pojmenovány podle vypraných druhů stromů. Při jejich realizaci budou uplatňovány metody prožitkového a kooperativního učení hrou a činnostmi dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dítěte, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové, získávat zkušenosti a ovládat další dovednosti.

Soustava 11 integrovaných bloků tvoří nabídku pro rozpracování v TVP. Jsou pro obě školy závazné. Každý integrovaný blok skýtá možnosti rozpracování na tematické části, které budou ve třídách dále rozpracovány dle jejich konkrétních podmínek, struktury skupiny a úrovně dětí. Celá vzdělávací soustava školy – ŠVP, TVP probíhá ve školních i mimoškolních aktivitách, které se vzájemně prolínají. Jedná se zejména o integrované bloky, pedagogické projekty, nadstandardní aktivity, které jsou součástí ŠVP.

8.4 Integrované bloky

  1. CO VYPRÁVÍ STARÝ DUB
  2. SILÁK KAŠTAN PODZIM ZNÁ
  3. TAJEMSTVÍ Z KOUZELNÉ LÍSTKY
  4. CO SE DĚJE POD JEDLÍ
  5. JAK SE HRAJE NA MODŘÍN
  6. JASAN, TEN NÁS OCHRÁNÍ
  7. BEZ BÍLÉ BŘÍZKY JARO NEBUDE
  8. POD VRBOU, ZA VRBOU, CO SE BUDE DÍT?
  9. JAVOR SE STROM NAKLONĚNÝ LIDEM
  10. POD LIPOVOU OCHRANOU
  11. HRAJEME SI MEZI STROMY